czwartek, 13 grudnia 2012

Piernik na ciemnym piwie


Rozpoczął się sezon piernikowy, a sprzedaż cynamonu wzrosła tysiąckrotnie. Pieczemy małe pierniczki, płaskie i chrupiące do ozdabiania lub mięsiste, lukrowane, które muszą leżakować ze skórką pomarańczową. Mieszamy mąkę i przyprawy, jajka i cukier, by stworzyć ciasto idealne.

Zabierałam się do mojego piernika od dawna, przeczytałam wiele przepisów i magicznych porad. W końcu, pod wpływem chwili, postanowiłam wyprodukować ciężkie i wilgotne ciasto na miodzie, ciemnym piwie i ze słodkimi, ciągnącymi się śliwkami. Pomyślałam o dawnych pocztówkach bożonarodzeniowych, jaki wtedy panował klimat, jaki zapach miały święta. Piernik doprawiłam mielonymi przyprawami : kuklikiem, imbirem, goździkami, gałką, pieprzem i oczywiście cynamonem.

Piernik na ciemnym piwie

- 100 g masła
- 200 ml śmietanki 30 %
- 100 ml ciemnego piwa
- 5 łyżek miodu ( ja użyłam jaśminowego )
- 2 jajka
- 2 szklanki mąki pszennej
- 200 g brązowego cukru
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- ok. 4,5 łyżeczki przypraw ( wymieszanych według własnego uznania )
- 150 g suszonych śliwek kalifornijskich

1. Masło, cukier, miód i przyprawy rozpuszczamy razem na małym ogniu. Mieszamy do połączenia się składników. Nie wolno dopuścić do zagotowania.
2. Do przestudzonej masy dodajemy śmietankę, jajka i proszek do pieczenia. Miksujemy na gładką masę.
3. Do masy przesiewamy mąkę. Mieszamy dokładnie.
4. Do ciasta dolewamy piwo, miksujemy. Na koniec dodajemy pokrojony śliwki.
5. Piernik pieczemy w formie nasmarowanej masłem przez ok. godzinę i 10 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.
6. Koniecznie studzimy piernik przez minimum 1,5 godziny !!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz